Începe aici

De ce acumulăm kilograme de sărbători și cum putem evita asta

Atunci când ne gândim la o sărbătoare, mă gândesc la familie, la timp petrecut împreună și la mâncare.

Întâmplător sau nu, de sărbători, tendința este de a mânca foarte mult, atât de mult încât uneori parcă ajunge să fie mai mult despre mâncare decât despre sărbătoare, ceea ce ne face să acumulăm kilograme în câteva zile.

Oare de ce există această tendința de a mânca mai mult de sărbători? Păi haideți să analizăm câteva idei:

  • Pentru că e vacanță, avem zile libere, iar ideea de vacanță este asociată cu recompensă. Recompensa este asociată de multe ori cu mâncarea. Suntem copiii unei generații pentru care mâncarea reprezenta poate cea mai mare formă de afecțiune.
  • Pentru că e un eveniment colectiv. De sărbători suntem înconjurați de cei dragi, suntem mulți la masă, ba mai mergem în vizită și pe la vecini, pe la rude. Pe oriunde mergem, de Crăciun masa e plină, cu fel de fel de bucate care mai de care mai arătoase. E ceva ce toată lumea face dintotdeauna.
  • E o sărbătoare, iar sărbătoarea se cinstește cu băutură și mâncare. Așa știm noi, dintotdeauna a fost așa.
  • E al naibii de tentant. Toate mirosurile alea ajung până în stomac, abia aștepți să se pună o dată masa. Ba mai și furi câte ceva de pe lângă, pentru că e greu să ai răbdare, sunt atâtea bunătăți.
  • Mâncarea bogată în calorii. De sărbători excesele alimentare sunt în floare, supermarketurile încep încă de la începutul lunii cu fel de fel de tentații la acest capitol. Este luna în care parcă ne punem un văl pe față și ne prefacem că nu vedem ce mâncăm, cu promisiunea că ne vom da vălul de pe față în ianuarie.
  • Tot anul am fost atenți la ce mâncăm, am mers la sală, am încercat o grămadă de diete, merităm și noi un răsfăț.
  • Dacă publicul cere, fie. Cei din jur ne îndeamnă, aproape ne obligă să gustăm, ne tentează cum pot ei, măcar o înghițitură, lasă farfuria în fața ta că poate te răzgândești.
  • E o dată pe an, e ceva trecător. Teoretic nu te întâlnești zilnic cu acele preparate. Pentru că e o dată pe an, din moși strămoși, până și cele mai sărace familii făceau ceva pentru a nu avea masa goală, pentru a avea ceva special de mâncare. Iar asta e de apreciat. Cum altfel, dacă nu mâncând?

Ce putem face legat de tendința de a mânca mai mult în aceste zile (dacă ne dorim):

  • În primul rând și cel mai important: nu uita să îți consulți corpul.
  • Fii selectiv/ă și mănâncă doar ce îți face plăcere. Gândește-te că de un anumit număr de calorii poți mânca ce vrei tu, dar alege.
  • Amintește-ți că va mai fi și un mâine. Nu e ca și cum e ultima zi din viața noastră și e musai să mâncăm cât mai mult, indiferent de orice. Cu ocazia asta, abia așteptam să mă trezesc a doua zi, ca să mai mănânc o feliuță.
  • Fă mișcare. De orice fel. Mergi, joacă-te cu un copil, cu un cățel, cu mingea, plimbă-te cu bicicleta etc.
  • Privește evenimentul așa cum de menit să fie, în primul rând e despre tradiții și reuniunea de familie.
  • Setează granițe atunci când ceilalți insistă. Tu știi cel mai bine când să te oprești, ce vrei să mănânci și mai ales, cât.
  • Dormi, dormi, dormi. Odihna este esențială pentru orice și mai ales pentru un stil de viață sănătos.
  • Hidratează-te.  Este importantă hidratarea oricând, mai ales de sărbători când "hidratarea" înseamnă alcool, sucuri și cafele. Cea mai bună hidratare este consumul de apă. Ce mai simplu de atât?

Sărbătorile sunt în primul rând despre familie și liniște, despre relaxare și încărcare de baterii, apoi și despre mâncare.

Tu știi cel mai bine care sunt nevoile corpului tău. Important e să fii împăcat/ă cu deciziile pe care le iei. Dacă tot alegi să faci o excepție, încearcă să nu te blamezi pentru ea, să nu crești un sentiment de vinovăție.

Asumă-ți că e o excepție, trateaz-o ca atare și fă-ți un plan să dai jos excepția dacă nu pleacă singură în câteva zile.

Cu drag,

Ancuța, psihoterapeut și fondator al programului „Emoții și kilograme în plus”

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este SDF8673.jpg
Cabinet Individual de Psihologie