Începe aici

5 idei despre cât de important este somnul în viața noastră

Despre somn am mai scris în articolele mele, însă doar unul îl are ca subiect central. Întâmplător sau nu, ignorăm importanța somnului în viața noastră.

Într-o lume mult prea agitată, momentan pusă puțin pe pauză din cauza pandemiei, iată uităm să ne întoarcem la ce este simplu și valoros pentru organismul nostru și mai ales, pentru o bună funcționare a creierului nostru.

Somnul este la fel de important pentru sănătatea noastră ca și modul în care ne hrănim și activitatea fizică pe care o facem. De fapt, este chiar mai important decât cele două, pentru că le influențează direct. O persoană care nu s-a odihnit suficient în noaptea anterioară va mânca mai mult, mai caloric, iar activitatea fizică îi va fi sabotată de nivelul de energie.

Un somn bun pleacă de la o rutină înainte de culcare, care înseamnă cât de mult ne expunem la ecranele luminoase, ce informații ajung la noi, inclusiv tipul discuțiilor sau cărților pe care le citim înainte de somn pot influența calitatea acestuia.

Studii recente arată că în perioada pandemiei a crescut considerabil cazurile de insomnie și anxietate, ceea ce are o legătură strânsă cu sănătatea noastră fizică și emoțională.

Iată câteva motive pentru care somnul este atât de important:

1. Un somn insuficient sau agitat, deci un organism neodihnit are o strânsă legătură cu câștigul de kilograme

Studiile arată că persoanele care nu se odihnesc suficient de bine au un câștig în greutate considerabil față de cei care au o rutină sănătoasă a somnului. Iată aici un studiu care atestă faptul că  în cazul copiilor șansele de a ajunge supraponderali sunt cu 89% mai mari, iar în cazul adulților cu 55%, pentru aceia care nu dorm suficient de-a lungul unei nopți. Responsabili pentru aceste date sunt diferiți hormoni și activități ale organismului nostru, care sunt afectate direct din cauza deprivării de somn. Personal, îmi par niște rezultate îngrijorătoare și totodată iluminatoare, întrucât, iată, e ceva ce se află în controlul nostru și pe care îl putem modela în așa fel încât să ne fie bine.

2. Persoanele care dorm suficient de mult și de bine au tendința de a consuma mai puține calorii

Valorile hormonilor care stimulează apetitul cresc atunci când apare deprivarea de somn și scad atunci când dormim suficient. De altfel, creierul nostru intră într-o stare de alertă, întrucât organismul este perceput ca fiind în pericol, ceea ce activează alarmele de hipervigilență, ceea ce consumă mult din energia noastră, ceea ce duce din nou la un apetit crescut. Este un întreg lanț de acțiuni, dar este și un mecanism al creierul care ne-a ajutat să supraviețuim până azi. Un organism încordat nu va da jos kilograme, dimpotrivă, va percepe încordarea ca un pericol și va avea tendința să păstreze chiar și un măr.

3. Un somn bun crește nivelul de concentrare și productivitate

Nivelul de productivitate și rezultatele aferente conduc la o stare generală mai bună, ceea ce influențează hormonii fericirii, care ne fac ne simțim mai împliniți și mai în armonie cu noi. Toate acestea duc la o stimă de sine crescută și la încrederea că putem face ceea ce ne dorim.

Vă puteți da seama, doar citind fraza de mai sus, ce influență remarcabilă poate să aibă somnul asupra noastră?

4. Deprivarea de somn are strânsă legătură cu apariția depresiei, infarctului, a atacului cerebral și a diabetului

Poate că sună sumbru acest subtitlu, dar este și un semnal de alarmă pe care putem să îl luăm în considerare de pe acum, tocmai pentru a preveni cele de mai sus.

90% dintre persoanele cu depresie au dificultăți în ceea ce privește somnul.

Studiile mai arată că 4 ore de somn pe noapte, timp de 6 zile consecutive creează premisele apariției diabetului de tip 2.

5. Somnul îmbunătățește sistemul imunitar

Cum ar fi ca înainte de a căuta alte moduri de a ne întări sistemul imunitar să ne punem la un somn sănătos? 🙂

Iată, încheiem acest articol pe un ton optimist. Somnul ajută sistemul imunitar să lupte împotriva virușilor. Atenție însă! Studiile arată că inclusiv o mică diferență în numărul de ore poate să impacteze sistemul imunitar. Persoanele care au dormit 7 ore au avut un risc de 3 ori mai mare de a prinde o gripă decât cei care au dormit 8 ore sau mai mult.

În jurnalul alimentar și emoțional pe care îl poți descărca gratuit de aici am dedicat o secțiune separată pentru somn, tocmai pentru că este atât de important, dar parcă uităm să ne focusăm pe el.

Pentru anul acesta mi-am propus să studiez mai mult somnul, funcțiile lui și influența pe care o are în viața noastră. Deja sunt impresionată de ceea ce am găsit. Voi mai reveni pe acest subiect și cu alte articole, atât scrise de mine, cât și de alte persoane, precum și cu recomandări de cărți.

Psihoterapeut Ancuța Coman

Tel.: 0733 022 962

Email: ancuta.f.coman@gmail.com

Dacă acest articol ți-a fost util, te invit să îl distribui și nu uita să te înscrii la newsletter cu adresa de email.

Foto copertă: Unsplash, Christopher Jolly

Mă poți urmări pe Facebook aici: https://www.facebook.com/emotiisikilogrameinplus

Cabinet Individual de Psihologie