Începe aici

8 moduri prin care poți liniști mâncatul emoțional seara (și nu numai)

Știai că mijlocul zilei și seara sunt momentele în care șansele de a mânca emoțional sunt cele mai mari?

Probabil dacă stai acum puțin și te gândești îți vei da seama că e posibil să ți se potrivească și ție.

Care sunt motivele? Diferite, în ambele cazuri, chiar dacă ele duc la același rezultat nefavorabil: mâncatul emoțional.

Mijlocul zilei este momentul în care nivelul nostru de energie este unul scăzut și este și momentul din zi în care șansele de a avea conflicte cu cei din jur sunt cele mai ridicate. Asta înseamnă că suntem mai puțin rezistenți la stres, acesta fiind și motivul pentru care ajungem să căutăm liniștire în mâncare.

Însă, cel mai și cel mai dificil moment din zi este seara.

Iată de ce șansele ca seara să mănânci cel mai mult sunt atât de ridicate:

  • Oboseala de peste zi. Pentru schimbare avem nevoie de energie. Ce înseamnă asta? Creierul nostru depune efort pentru a putea face lucrurile altfel. Ori un creier obosit, nu mai depune niciun efort sau oricum, unul mai mic, lăsând să apară acel gând "Oricum am avut o zi grea. Merit!".
  • Recompensa pentru o zi grea. Punctul de mai sus duce la acesta. Dacă ceea ce facem nu ne place, dacă a fost o zi dificilă, dacă avem impresia că parcă nu se mai termină perioada grea în care ne aflăm, atunci șansele de a apela la mâncare pentru a ne recompensa, pentru a aduce plăcere în viața noastră sunt mult mai ridicate.
  • Sentimentul de singurătate. Pentru unele persoane, acasă nu e nimeni sau e cineva, dar sentimentul de singurătate este și el prezent. Mâncarea e acolo, e o alinare. Dacă nu e cineva bun care ne așteaptă, atunci e ceva bun care e acolo.
  • Plictiseală. Ne dorim să ne dăm jos de pe roata șoricelului în multe zile, iar atunci când în sfârșit se întâmplă acest lucru mult dorit, de obicei seara, ajungem față în față cu plictiseala. Parcă nu știm ce să mai facem, ne tot învârtim dintr-un loc în altul, dăm târcoale casei, până ce ajungem la frigider cu întrebarea în minte: Oare ce să mănânc bun?
  • Emoții neprocesate de peste zi. Câte se întâmplă într-o zi! Și când te gândești că tot ceea ce se întâmplă într-o zi declanșează emoții în interiorul nostru! Emoțiile acestea au nevoie să fie auzite, să stăm cu ele, să înțelegem ce s-a întâmplat. Dar de multe ori nu avem timp, tocmai pentru că altceva se întâmplă și e nevoie de noi. De aceea, seara ajungem de multe ori împovărați și nu știm ce e cu noi. Confuzia emoțională este un alt motiv pentru care mâncăm. Ce nu știm, mai ales dacă e ceva ce se întâmplă în interiorul nostru, ne sperie. Iar atunci când suntem speriați avem nevoie să ne liniștim, iar dacă nu știm cum altfel să cerem sau să ajungem la confort emoțional, apelăm la mâncare.
  • Ronțăiala din timpul filmului. Ce este un film fără un bol de popcorn sau altceva de ronțăit? În orice reclamă despre oameni care stau în fața televizorului vedem și câteva boluri de popcorn, ciocolată, cola etc. Știați că în timp ce ne uităm la televizor, corpul nostru intră într-un soi de hibernare, iar funcțiile organismului sunt cel mai lente în acele momente, chiar mai lente decât în timpul somnului?
  • Întâlnirea cu familia. Motiv de bucurie sau nu, întâlnirea cu familia rezultă de multe ori în mese calorice și încărcate.

Iar acum ce putem face pentru a liniști mâncatul emoțional

  1. Începe de la întrebarea: De ce mănânc? Poți începe de la ideile de mai sus, poate te regăsești în una dintre ele. Este foarte important să înțelegi, în primul rând, care sunt motivele pentru care faci asta. Doar devenind conștienți de noi putem să schimbăm ceva.
  2. Completează jurnalul alimentar și emoțional. Dacă încă nu l-ai descărcat, te încurajez să faci acest lucru. Din punctul meu de vedere este cel mai simplu instrument, cu rezultate foarte bune pe partea de conștientizare. Și e gratuit. Te ajută să ieși din ceața emoțională legată de comportamentul alimentar și să începi treptat să faci alegeri sănătoase pentru tine. Chiar e genul de instrument pentru care e nevoie doar să vrei. În plus, după ce îl descarci intri automat într-un program pe email, "De la conștientizare la schimbare".
  3. Deconectează-te de lucru printr-un duș. Avem nevoie de un fel de despărțitor între cum a fost ziua până într-un moment și de cum va fi din acel moment încolo. Pe cât de simplu și de banal poate suna, un duș sau o baie pot face minuni în a te detensiona și a te pregăti pentru o seară relaxantă. Nu uita, un corp relaxat este un corp poate face minuni.
  4. Ieși la o plimbare. Mersul pe jos nu doar că face piciorul frumos, dar mai și așează gândurile, ajută la procesare emoțională și la detensionare. Știai că mersul pe jos dă senzația creierul de a merge înainte, ca și cum ai depăși obstacole?
  5. Fă-ți un ceai. Cald sau rece, în funcție de anotimp, dar musai făcut de tine. Nu cumpăra ceea ce poți face tu și mai ales dacă e ceva atât de simplu. Bucură-te de arome diverse și însoțește-l cu o muzică de fundal.
  6. Pregătește-ți un colț de liniște. Dacă ai un copil acasă, poate ai auzit și practici deja pentru el, un colț de liniște, ca un loc confortabil în care el se retrage. Poate fi un cort în care se află jucăriile lui preferate sau obiecte pentru stimulare vizuală, auditivă tactilă. Similar, te încurajez să faci același lucru. Scapă de ceea ce nu ai nevoie, eliberează-ți casa și fă-ți un loc pentru tine. Poți pune acolo ce vrei tu: un fotoliu fain sau o pătură preferată, o lumânare parfumată, o carte bună, muzică, etc. Nu avem nevoie de mult ca și timp, dar avem nevoie de calitatea din timpul alocat pentru noi. Dacă nu ne încărcăm energetic, nu avem de unde să dăm.
  7. Fă-ți un meniu de relaxare. Sfântul meniu de relaxare, pomenit de mine la majoritatea programelor mele. Meniul de relaxare poate fi pur și simplu un A4 unde să notezi activități care îți fac plăcere, altele decât mâncatul. Când ești obosit / ă apelează la el cu încredere, alege de acolo o activitate și înlocuiește mâncatul emoțional.
  8. Povestește cu cineva despre ziua ta. Conectarea cu cei dragi greu poate fi înlocuită. Vorbește despre cum ți-a fost ziua, te va ajuta să ventilezi, să te eliberezi de greutățile de peste zi. Împreună este mereu mai ușor.

În plus față de cele scrise mai sus, te invit să te înscrii în programul online"De la mâncatul emoțional la mâncatul conștient" și să afli care este explicația psihologică din spatele mâncatului emoțional, care sunt cauzele emoționale și ce poți face legat de toate acestea.

Toate cele bune,

Ancuța, psihoterapeut și fondator al programului "Emoții și kilograme în plus"

Cabinet Individual de Psihologie