Începe aici

De ce acumulăm kilograme în concediu și cum putem evita această neplăcere

Zilele trecute am susținut un live pe pagina de Facebook legat de acest subiect, ce se întâmplă cu stilul nostru de viață în concediu.

Sunt persoane care odată ce ajung în vacanță se relaxează și sunt mai în contact cu ele, ceea ce duce chiar la pierderea de kilograme, dar deseori, dificultatea cu care se confruntă majoritatea este acumularea de kilograme nedorite.

Ar fi de așteptat ca în concediu să fim mai prezenți, mai în contact cu noi, să nu mâncăm pe fugă și să alegem cu răbdare ce vrem să ne încânte papilele gustative. Și cu toate acestea nu este așa, din contră. 

Ajungem să punem câteva kilograme în una sau două săptămâni tocmai pentru că suntem conștienți că e ceva scurt, ceva de care trebuie să ne bucurăm mult într-un timp limitat. 

Ne cuprinde acea senzație că în curând se va sfârși și vrem să ne bucurăm de cât mai multe preparate ale locului, mâncăm mult, mai ales dacă vacanța este în regim all inclusive. 

Mâncăm seara târziu, bem mai mult alcool decât acasă, multe cocktailuri pe plajă, ne bucurăm de înghețată și de produsele pe care le găsim pe stradă sau la vânzătorii ambulanți. Parcă am fi Hansel și Gretel într-o Țară cu Bunătăți și Turtă Dulce. 

Din păcate, ne chinuim corpul cu diete un an întreg sau câteva luni bune, tragem de el, mergem la sală, îl forțăm, totul ca într-o clipită să trecem în cealaltă extremă.

Deseori spunem că luăm vacanță de la tot, adică inclusiv de la mișcare, de la a ne mai uita în farfurie, etc. Pe lângă faptul că e o atitudine deloc benefică pentru corp, îl va îngreuna și mai mult și vei începe lucrul cu oboseală și frustrare, ceea ce, ai ghicit, duce la îngrășare! Prin această replică este ca și cum am vrea să ne anulăm pe noi și toată energia să ne-o conectăm în minte și la ce vrea. Corpul se pune pe pauză.

Azi vă invit să aruncăm o privire asupra acestei provocări și bineînțeles, să vedem ce putem face legat de ea.

În primul rând e important să înțelegem ce se întâmplă cu noi în concediu: 

  • Simțim că merităm, că ni se cuvine să mâncăm și să bem ce ne dorim, pentru că am trecut prin perioade grele, am muncit mult, concediul e doar o dată pe an etc.
  • Parcă vrem să luăm acele senzații cu noi și ne ancorăm în mâncarea locului. Cu cât ne-a fost mai dificil până la vacanță, cu atât parcă am vrea să luăm cu noi sau mai bine zis, pe noi, acel loc minunat în care ne relaxăm.
  • Corpul este obosit și colapsăm, nu mai suntem în contact cu el și de aici mintea și ochii aleg ce doresc ei, fără să îl mai consulte.
  • Confundăm răsfățul cu încărcarea corpului. Atunci când ne referim la răsfăț, de fapt ne gândim la calorii multe, ceea ce ajunge să fie mai degrabă o pedeapsă pentru corp.
  • Avem impresia că suntem într-o bulă și că nimic nu ne poate atinge, că mâncarea nu se va depune, că timpul se oprește în loc. Parcă negăm realitatea sau pierdem legătura cu ea.

Ce se mai poate întâmpla în concediu, sănătos pentru noi, de data aceasta:

Cum spuneam mai sus, ne relaxăm, somnul e mai calitativ, corpul se relaxează și în sfârșit putem fi în contact cu el, ceea ce face ca nevoia noastră de a consuma calorii multe să crească, ceea ce duce la scăderea în greutate.

Ce putem învăța de aici: că așa cum deseori spun, un corp încordat nu va da niciodată jos, dimpotrivă, va avea tendința să rețină. Pentru a ne relaxa corpul, e necesar să îl cunoaștem, să putem fi în contact cu el. Te invit să descoperi programul online Acasă, în corpul meu, care îți poate facilita această călătorie.

Ce putem face și cum putem evita această neplăcere, a kilogramelor în plus:

  • Ia-ți primele zile pentru a te relaxa, pentru a-ți ajuta corpul să se refacă, să descarce oboseala acumulată.
  • Pune accent pe somn, pe hidratarea lui și pe mâncare sănătoasă.
  • Amână momentul meselor îmbelșugate. Cel mai probabil nu ai nevoie de ele, ci de odihnă.
  • Pregătește-te din timp legat de cazare. All inclusive sau mic dejun inclus? Da, dacă știm măsura. 
  • Alege cazarea în funcție de distanța față de plajă. Vrem să fie la doi pași sau ne dorim mai multă mișcare?
  • Fă-ți un plan realist legat de mișcare. Trăim cu impresia, mai ales dacă mergem la mare, că înotul ne va ajuta să slăbim sau să ne menținem în formă. De fapt, sunt puțini cei care chiar practică înotul cu regularitate, ca sport, majoritatea intră de câteva ori în apă, iar dacă aduni, la finalul zilei, e posibil să ai mai puțin de 40 de minute de înot (statul în apă nu se pune). Așadar, gândește-te la ce ți-ar plăcea să faci ca mișcare în vacanță.
  • Alege cazarea și în funcție de oferta legată de mâncare. Câte restaurante sunt în zonă? Avem de unde să alegem sau depindem doar de cel al hotelului și de încă 1-2? Avem nevoie de diversitate, deci ideal ar fi să putem alege. 
  • Mănâncă cu respect față de tine. Astăzi avem ocazia să ne bucurăm și acasă de mâncăruri cu specific din diferite alte țări. Vei mai avea ocazia să te bucuri de ele.
  • Gustă câte puțin din fiecare. Restricțiile creează frustrări mari. Îți recomand degustatul din fiecare. Câte puțin din ceea ce cu adevărat îți dorești. 
  • Evită mâncarea de tip fast food de pe plajă.
  • Mănâncă fructe de toate felurile, inclusiv pe cele de mare. D
  • Hidratează-te, hidratează-te, hidratează-te! (cu apă)

Caută echilibru în toate și te vei întoarce din vacanță cu mintea limpede ca apa mării și cu un corp zvelt și energic.

Astăzi pot să vin cu o propunere concretă pentru tine, cu un cadru de explorare și de lucru la sine. Te invit să iei cu tine în vacanță cartonașele "Emoții în farfurie. De ce mănânci când mănânci?". Schimbările încep atunci când le putem oferi spațiu în viața noastră, claritate emoțională și lucru acționabil cu noi, desigur. Le găsești aici:

Să îți fie cu folos!

Cu drag,

Ancuța, psihoterapeut și fondator al proiectului „Emoții în farfurie”

Cabinet Individual de Psihologie