Începe aici

De ce să NU începi o dietă la început de an

Începutul de an este foarte tentant pentru a începe o dietă. Vine după o perioadă a indulgențelor și a răsfățului alimentar. În perioada sărbătorilor nu slăbim, în cel mai bun caz ne menținem, dar realist vorbind, majoritatea persoanelor ies cu câteva kilograme în plus de acolo. Dar haideți să vedem dacă aceste kilograme chiar se depun. Ele sunt mai degrabă kilograme false sau fantomă. Ce înseamnă asta? Că ele sunt acolo, dar că pot dispărea în câteva zile cu puțină răbdare și desigur, dacă excesul nu a fost prea mare.

Iată ce e bine să știți:

  • așa cum pentru stabilizarea kilogramelor pierdute este nevoie de menținere, la fel și pentru kilogramele depuse e nevoie de un timp să se ducă, dar e important ca el să existe, pentru că altfel chiar se depun
  • corpul acumulează apă, pentru că în concediu (și din păcate, nu numai), nu ne hidratăm suficient cât să acoperim mișcarea pe care o facem
  • ne schimbăm rutina în ceea ce privește: mâncarea, mișcarea, somnul
  • uneori apare constipația, deci intestinele sunt încărcate
  • interacționăm cu multe persoane din viața noastră care pot reprezenta un trigger, cum ar fi întâlnirile cu anumiți membri ai familiei. Am povestit despre emoții de sărbători cu Raluca Faur, de la Salata de Gânduri.

Lista poate continua, dar mă opresc aici, pentru că sunt sigură că a ajuns mesajul la voi.

Pe scurt, de ce să nu începeți o dietă acum:

  • dietele sunt restrictive și trecerea de la abundență culinară la restricție este una bruscă
  • începi în trombă, ajungi la yoyo. Energia noastră e limitată și pe termen scurt putem să ne dăm peste cap pentru a face ceva, dar nu pe termen lung, deci ai nevoie de un plan care să te țină.
  • e tentant să începi ceva ce promite că te va ajuta să scapi repede ele. Fii sincer/ă cu tine, vrei să scapi de mai multe kilograme, nu doar de cele 2-3 puse de sărbători, iar asta ia timp. Nu există soluții minune
  • corpul tău are nevoie să intre treptat în ritmul noului an, care vine și el la pachet cu procese emoționale. Nu-i arunca o găleată de apă rece în cap cu o dietă restrictivă. Va face poc pe alte părți.

Ce e important de făcut:

  • în următoarea săptămână după sărbători, reluați-vă cât mai multe dintre obiceiurile sănătoase
  • dați-i timp corpului să se depresurizeze, să se elibereze
  • nu vă cântăriți în primele zile dacă știți că frustrarea vă poate îndrepta spre frigider
  • consumați alimente ușoare și fresh
  • reluați-vă rutina de somn și mișcare
  • dacă vreți să dați jos mai mult decât ce s-a depus de sărbători, faceți-vă un plan
  • consultați un medic nutriționist și faceți-vă analizele
  • dacă dificultatea este la nivelul mâncatului emoțional, puteți accesa acest curs și un terapeut, dacă tot persistă.

Fiecare dintre noi avem nevoie de un plan care să ni se potrivească pe stilul nostru de viață. Un stil de viață alimentar are un medic care lucrează în ture sau o mămică cu un copil mic decât o persoană care are un job de freelancer, de exemplu. Cu răbdare, cu un plan și ascultându-vă corpul, veți reuși. 

Cu drag,

Ancuța, psihoterapeut și fondator al programului „Emoții și kilograme în plus”

  

Cabinet Individual de Psihologie